buat duit dirumah terbukti

BERSARA MISKIN?

Written By Qblogger on Tuesday, September 27, 2011 | 3:01 AM







KWSP (kumpulan wang simpanan pekerja memberitahu sebanyak 152,000 pencarum yang akan bersara wajib memiliki caruman persaraan sebanyak kurang dari RM50,000 jumlah simpanan yang kurang dari saranan kerajaan iaitu RM120,000.

ini akan menyebabkan pesara itu akan hidup dalam keadaan paras kemiskinan bila ia pencen kelak.

mengikut peratusan adalah :

17% - KWSP RM 100,000 setelah bersara
73% - KWSP RM 50,000 kebawah setelah bersara

sikap membelanjakan wang KWSP dengan boros adalah salah satu faktor mereka.

tahun 2003 - 14% pencarum menghabiskan wang persaraan dalam tempoh masa 3 tahun
- 50% pencarum menghabiskan wang persaraan dalam tempoh masa 5 tahun
- 70% pencarum menghabiskan wang persaraan dalam tempoh masa 10 tahun

dan jangka hayat penduduk malaysia adalah 75 tahun. maknaya dalam keadaan peningkatan kos sara hidup sekarang jika nilai simpanan kita RM100,000 kelak adakah memadai untuk kita menghabiskan sisa hidup dengan wang persaraan itu? mustahil rasanya. yang makan gaji dengan pun kena berhati-hati dan jimat-jimatlah.

selain itu, dalam artikel lepas rasanya dalam tempoh masa 3 tahun sahaja wang persaraan akan habis kerana menanggung kos bill hospital yang sangat mahal kerana ridak menjaga kesihatan dan tiada kesedaran untuk membeli polisi insuran masa muda.

ramai orang melayu yang tiada insuran dan tidak tahu kepentingan insuran sebenarnya. cuba bayangkan mampukah anda membayar kos perubatan berjumpa pakar sebanyak RM7,000 jika dimasukan ke sana? jika tidak insuran lah yang menanggung kos anda itu kerana anda telah dilindungi mereka setahun sebanyak RM 50,000 minima jika anda mengambil sebanyak RM100.00 itu sudah memadai...



NOTE : menabung amalan mulia, beringat sebelum kena, berniaga selagi ada nyawa kerana 9 / 10 rezeki datang dari perniagaan kata rasulullah. berniaga berger pun tak per...

No comments:

Post a Comment

buat duit dirumah

hidup bahagia panduan

rahsia jutawan

rahsia kaya

kursus kahwin - masjid abu ubaidah al jarrah klik banner